torsdag, april 12, 2007

Nu tar livet över ...


Nu är Etapp 1 av Kvinnorummet färdig. Det finns redan nu en hel del intressant att läsa för den som är intresseerad av kvinnor, barn och vilken roll de har och hur de mår i olika religioner. Speciellt barnen i olika religiösa grupper borde uppmärksammas mer.

J
ag kommer att ta en lång paus från hemsidan, men ändå kolla upp Gästboken emellanåt och bloggen. Bloggeriet upphör förstås inte under tiden.

D
en närmaste tiden kommer jag att ägna åt mig själv! Jag måste komma ur sektfällan känslomässigt och hitta ett nytt fundament inom mig själv. Förstår att jag måste koncentrera mig på det.
Jag har bara gått några få gånger på samtal men förstår redan nu att det är ett enormt arbete jag har framför mig.

J
ag inser att jag är överambitös (Det blir man när man hela livet får veta att man inte duger och aldrig gör tillräckligt).

J
ag tar för mycket ansvar även för sådant som jag inte behöver ta ansvar för (det beror på att man har fått lära sig i kristendomen att helt ägna sig åt andra. Det kallas ödmjukhet, men det handlar egentligen om underordning, en människas (ledarens) makt över den andre.)

J
ag har också levt i ständig katastrofberedskap i många år och det betyder att leva i ständig stress. Det resulterar i att musklerna får skador eftersom de aldrig slappnar av. Det är därför så många kvinnor har fibromyalgi inom Jehovas vittnen.

G
ud ser dig, ser allt du gör, Satan ser dig och vill lura dig och Guds krig kommer vilken dag som helst, du kan aldrig vara säker. Den som inte varit med i en sekt förstår inte riktigt vad det innebär att matas med detta varje dag.

D
u är inte tillräckligt bra.
Du är självisk om du använder tid till att ta hand om dig själv.
Du ska passa dig så du inte blir dömd av Gud.

D
et är religion för mig. Det är något av det jag måste bearbeta känslomässigt och försöka få bort ur mitt sinne, min kropp och min själ och det tar tid.

J
ag kommer att anteckna lite här om vad som händer under resans gång.

/Elinor-Kvinnorummet

Inga kommentarer: